Kultura przez internet Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
piątek, 31 sierpnia 2018 21:48

Kultura przez internet

Jak bezpiecznie kupować książki, bilety i muzykę on-line

Według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2018” 54% Polaków kupiło w ubiegłym roku książki, płyty i filmy za pośrednictwem sklepów internetowych. Tym samym stały się one jednymi z najczęściej kupowanych produktów on-line. Za pośrednictwem internetu możemy również nabyć bilety do teatru, kina czy muzem. Jak mądrze zrobić tego typu zakupy i na co uważać?

Anna Rak, Country Manager Trusted Shops

Książki i płyty – zasady zwrotu

W sklepach internetowych możemy znaleźć ogromny asortyment różnego rodzaju książek, audiobooków oraz płyt. Często jest on o wiele większy niż ten, który oferują sprzedawcy stacjonarni, a dodatkowo nie musimy tracić czasu na poszukiwania wymarzonej pozycji w sklepie. Ponadto w przypadku książek będziemy mogli również skorzystać z tzw. prawa do odstąpienia od umowy, czyli możliwości zwrotu zamówionej rzeczy. Możliwość taka z pewnością będzie bardzo pomocna np. w przypadku nietrafionych prezentów. W celu odstąpienia od umowy należy wysłać sprzedawcy oświadczenie (np. w formie maila) o woli zwrócenia danego produktu w terminie 14 dni liczonych od momentu otrzymania rzeczy. Nie musimy wskazywać przyczyny. Następnie w ciągu kolejnego 14-dniowego terminu powinniśmy odesłać przedmiot na adres sklepu wskazany w regulaminie. W większości przypadków sami będziemy musieli pokryć koszty przesyłki zwrotnej, chyba że sprzedawca dobrowolnie zobowiązał się przejąć koszty odesłania rzeczy. Należy pamiętać, że w przypadku zwrotu uszkodzonej książki, sprzedawca będzie uprawniony do żądania od nas odszkodowania za zmniejszenie wartości rzeczy.

Możliwość odstąpienia od umowy i zwrotu towaru nie będzie jednak przysługiwać w przypadku zakupu nagrań wizualnych lub dźwiękowych (audiobooków) oraz gier czy programów komputerowych dostarczonych w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało przez nas otwarte po dostarczeniu – tłumaczy Anna Rak, Country Manager Trusted Shops, firmy oferującej gwarancję zwrotu pieniędzy klientom sklepów internetowych.

Możliwość zwrotu jest ograniczona także w przypadku treści cyfrowych, które nie są dostarczane na materialnym nośniku (np. płycie CD, DVD), lecz np. pobiera się je bezpośrednio ze strony internetowej sklepu. W takiej sytuacji prawo do odstąpienia od umowy przysługuje konsumentowi pod warunkiem, że nie zaczął jeszcze wykonywać umowy, np. nie wpisał klucza czy kodu aktywującego streaming lub pobranie treści cyfrowych. Co bardzo ważne – przedsiębiorca musi poinformować konsumenta o okolicznościach skutkujących wyłączeniem prawa do odstąpienia (rozpoczęcie świadczenia) i uzyskać od niego wyraźną zgodę na rozpoczęcie realizacji świadczenia. Można to uczynić za pomocą odpowiednio sformułowanej klauzuli informacyjnej i pola checkbox z oświadczeniem zgody. Jeśli przedsiębiorca tego nie zrobi, konsument będzie mógł odstąpić od umowy i to pomimo rozpoczęcia korzystania z treści cyfrowych.

Do teatru bez kolejki

Kupowanie biletów na wydarzenia kulturalne, takie jak przedstawienia teatralne, seanse w kinie lub koncerty również może obyć się bez stania w długich kolejkach. Istnieje bowiem wiele serwisów, które oferują sprzedaż biletów. Nabywając wejściówki przez internet, należy jednak liczyć się z faktem, że możliwości ich zwrotu są znacznie ograniczone. Jest to szczególnie ważne, ponieważ często zdarza się tak, że kupujemy bilety z dużym wyprzedzeniem, a plany może nam pokrzyżować niespodziewany wyjazd lub choroba. Co wtedy?

– W przypadku zakupu biletów na wydarzenia kulturalne czy sportowe w określonym terminie nie przysługuje ustawowe prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Dlatego nie można po prostu się rozmyślić i domagać się zwrotu pieniędzy – dodaje Anna Rak. – Przed decyzją o zakupie warto więc uważnie przeczytać regulamin, w którym może pojawić się informacja o możliwości zwrotu biletów na kilka dni przed wydarzeniem.

Jeżeli nie możemy skorzystać z biletu, jedną z opcji jest jego sprzedaż, np. za pośrednictwem grup w mediach społecznościowych lub przeznaczonych do tego stron www. Należy jednak pamiętać, aby nie udostępniać zdjęcia biletu z kodem kreskowym, ponieważ może być on łatwym łupem fałszerzy. Jeżeli natomiast koncert zostaje odwołany lub przełożony, np. z powodu choroby artysty, wówczas klient ma prawo do zgłoszenia reklamacji i żądania zwrotu pieniędzy.

/źródło - /